Duurzaamheid

Wat betekent duurzaamheid?

Duurzaamheid is tegenwoordig een populair woord bij marketeers. Het is een term die zoveel ladingen kan dekken, dat je eigenlijk nooit precies weet wat ermee bedoeld wordt. Omdat het een modewoord is en goed klinkt, wordt het te pas en te onpas op producten geplakt. Het kan gaan om sociaal-maatschappelijke duurzaamheid, economische duurzaamheid, ecologische duurzaamheid, of soms nog iets helemaal anders.

In essentie betekent duurzaamheid dat je aan de huidige vraag van iets voldoet, zonder de toekomstige vraag er van in gedrang te brengen.

Bijvoorbeeld: olie oppompen, om brandstof te maken om onze auto's mee vol te tanken. Dat kunnen we op dit moment uiteraard doen, om aan de huidige vraag te voldoen. Maar we weten dat die olie niet onuitputtelijk is. Door dat nu allemaal op te pompen, zal er op een gegeven moment in de toekomst niets meer over zijn. Dat is niet duurzaam.

Zonne-energie is dat bijvoorbeeld wel. De zon gaat in de toekomst niet minder schijnen omdat we haar energie gebruiken. Dat blijft een duurzame bron van energie.

Wat betekent duurzaamheid voor ons?

Voor ons is een duurzaam product iets dat gedurende zijn volledige levensloop, van grondstofwinning, tot en met de verwerking als afval, niet (of minstens zo weinig mogelijk) nadelig is voor het milieu of het klimaat. Wij houden dus rekening met de volledige levenscyclus van een product, niet enkel met de CO2-uitstoot.

Eco-score

Om het wat vatbaarder te maken, kennen wij elk product in onze collectie een Eco-score toe. Dit is een quotering op 5, waarbij 5 het meest mogelijk duurzame is, en 1 een product is waar op sommige vlakken nog aan de duurzaamheid gewerkt kan worden.

Dit zijn onze grootste afknappers, waardoor we lagere scores toekennen:

  • Niet-duurzame keuze van grondstoffen
  • Onnodig in plastic verpakt
  • Onnodig ver geproduceerd en verscheept
  • Niet recycleerbaar
  • Wegwerp
  • Bedenkelijke bouwkwaliteit, waardoor de levensduur drastisch korter kan zijn
  • ...

Enkele zaken die ons positief kunnen stemmen:

  • Gemaakt in België
  • Herbruikbaarheid van product of verpakking
  • Hernieuwbare grondstoffen
  • Gerecycleerde materialen en/of recyleerbaar
  • Winstdeling van het bedrijf in groene projecten
  • Built-To-Last, waardoor de levensduur oneindig is
  • Levenslange garantie
  • Compactheid, waardoor er minder plaats wordt ingenomen bij transport
  • ...

Op basis van deze criteria wordt door ons een score bepaald. Bij elk product vind je ook een beschrijving waarom we die specifieke score toekennen.