SKOLTO STOPT!
Vier jaar geleden begon ons plan te borrelen om mensen te inspireren. Hoe laat je reizigers bewust nadenken over alle spullen die ze meenemen op hun tochten?
Want reizen is veel meer dan het vervoermiddel dat je gebruikt. Elk object dat je koopt, heeft een impact op de planeet. Door veel bewuster te gaan consumeren, kunnen we de wereld in beweging krijgen. We kunnen anderen rondom ons inspireren om hetzelfde te doen. Door vaker voor spullen te kiezen die niet, of minder, schadelijk zijn voor het milieu, creëeren we ook bij fabrikanten een mentaliteitswijziging. Die is nodig! Zodat ook alle generaties na ons nog kunnen meegenieten van de wereld zoals we die kennen. Dat zijn we onze kinderen en onze kleinkinderen en onze achterkleinkinderen verschuldigd.
Daarom begonnen we in de zomer van 2021 aan de bouw van deze webshop. Vandaag, meer dan drie jaar later, doen we de boeken dicht. In de eerste plaats omdat ik, Sam De Bruyn, vorig jaar opnieuw fulltime aan de slag ging in de media. Als talent coach bij de radiozenders Studio Brussel & MNM, en als duurzaamheidsambassadeur bij VRT, heb ik de kans om veel inhoudelijker aan mijn missies te werken.
Langs de andere kant is de sector van de retail beter én slechter veranderd in de laatste jaren.
Missie (gedeeltelijk) geslaagd.
Het gedrag van consumenten in ons land is héél duidelijk en positief geëvolueerd! We pikken het veel minder als verkopers het niet zo nauw nemen met hun ecologische verantwoordelijkheid. Dat hebben ook de grote retailers eindelijk ingezien. Producten die vroeger exclusief in eco-shops te vinden waren, liggen nu eveneens in grootwarenhuizen, of zijn bij de grote online mega-winkels te krijgen.
Mooi! Maar economisch is dat voor kleinhandelaars natuurlijk een spijtige zaak. Want financieel concurreren met die grote spelers, dat kunnen we helaas niet. Bovendien werden sinds de recente oorlogen en energie-crisissen, alle kosten een pak groter en alle marges een pak kleiner. En toch onthouden wij vooral positief dat ook de big guys nu wel móeten nadenken over hun gigantische voetafdruk.
Ook op vlak van mobiliteit en transport veranderde er trouwens heel wat. Waar we de eerste jaren met een gespecialiseerde firma werkten om onze verzendingen 100% groen tot aan je deur te krijgen, deden ook bpost, DPD en andere koerierbedrijven héél grote inspanningen om hun handling en bestelwagenpark te vergroenen. Dat is geen tijdelijke hype, maar een blijvende evolutie. Omdat we, als de subtiele eco-warriors die we zijn, getoond hebben dat het ook effectief groener kán. En dat de consument dat ook verwacht. Ook op dat vlak dus missie geslaagd!
Uitverkoop.
Vanaf nu gaan we dus in totale uitverkoop in de webshop. Alles moet weg. Dit is dus hét moment om een deal te slaan. Want het leven is tenslotte voor ons allemaal pakken duurder geworden. Lees nog even verder om te weten te komen waar onze producten voor staan. En sta me toe om een heel grote dankjewel uit te spreken, voor de steun, het vertrouwen, en de interesse in onze planeet, die we de afgelopen vier jaar veelvuldig mochten voelen. Merci!
Sam.